„Odlučio sam se na volontiranje jer smatram da me to čini boljom osobom“
Provedena analiza potreba u sklopu projekta “Volonterska školica”
U sklopu projekta “Volonterska školica” provedena je analiza potreba u dvije osnovne škole s područja LAG-a Vallis Colapis. Osnovna škola “Slava Raškaj” Ozalj i Osnovna škola Žakanje te njihove djelatnice sudjeluju u navedenom projektu, a sve s ciljem uvođenja volonterskih klubova u te dvije škole. Predstavnici škola su podsjetimo, prvo educirani za osmišljavanje i provedbu kvalitetnih volonterskih programa, a sljedeći je korak bio vidjeti što učenici zapravo žele, uopće znaju o volontiranju te koju su potrebe škole i njih samih koje bi se mogle riješiti putem volontiranja ili aktivnosti volonterskih klubova.
Analizu potreba provele su predstavnice škola putem upitnika o volontiranju za učenike i učitelje, a zatim su održale fokus grupe. Upitnike o volontiranju ispunili su učenici 6., 7. i 8. razreda te zainteresirani učitelji i stručni suradnici. Nakon toga provedena je fokus grupa u Osnovnoj školi “Slava Raškaj” Ozalj s najmotiviranijim učenicima i onima koji su eventualno imali iskustva u volontiranju. Predstavnice Osnovne škole Žakanje provele su jednu fokus grupu u matičnoj školi, te jednu u područnoj školi Kamanje. Fokus grupa se provodila putem određenog broja pitanja koja su bila primjerice: gdje si dosad volontirao/la, kakve volonterske aktivnosti može organizirati škola te u kakve bi se aktivnosti uključili, kojim aktivnostima bi se trebao baviti budući volonterski klub te bi li sudjelovao u radu volonterskog kluba, kakav je interes učenika za volontiranje i sl.
U OŠ “Slava Raškaj” Ozalj na fokus je grupi sudjelovalo sedam učenika 7. i 8. razreda. Učenici su uglavnom volontirali u sklopu škole i zajednice i to uglavnom na ekološkim aktivnostima. Smatraju da bi škola mogla organizirati sljedeće volonterske aktivnosti, a u sklopu budućeg volonterskog kluba: savjetovanje pri upisu u srednju školu, pružanje pomoći u učenju, podizanje svijesti o ekologiji i održivom razvoju kroz tribine i radionice, prikupljanje sredstava i pronalazak prostora za mlade u Ozlju. Svi su učenici izrazili želju za sudjelovanjem u volonterskom klubu, te bi u rad istog rado uključili vanjske volontere.
Predstavnice OŠ Žakanje fokus su grupu provele u matičnoj školi Žakanje te u područnoj školi Kamanje, a sudjelovalo je ukupno dvadeset sedam učenika sedmog i osmog razreda. Fokus grupa temeljila se na istim pitanjima kao i ozaljska, a učenici su naveli nešto drugačije potrebe i probleme. Dvanaest učenika od ukupnog broja nije uopće volontiralo, dok je ostatak izjavio da je sudjelovao u volontiranju u vatrogasnim domovima i nogometnim klubovima vezanim za čišćenje prostora i okoline. Šesnaestero učenika ne zna koji su problemi i potrebe u njihovom okruženju ili smatra da ih nema. Ostali kao probleme navode nasilje, teškoće u savladavanju gradiva, bacanje smeća i otpada u prirodu, nezainteresiranost učenika za druženje i premalo slobodnih aktivnosti, te okupiranost medijima. Dvadeset pet učenika bi voljelo sudjelovati u radu volonterskog kluba. Sedamnaest učenika smatra da među učenicima ima interesa za volontiranjem, dok ostali smaraju da interes za volontiranje nije velik, a jedan učenik smatra da bi se neki učenici rugali ostalima zbog volontiranja. Većina učenika kao prijedloge za rad budućeg volonterskog kluba navodi radne akcije vezane uz brigu o okolišu, čišćenju snijega, pomoći starijima i pomoć u učenju.
S obzirom na raznolikost odgovora ove dvije škole možemo zaključiti da je analiza potrebn bila prijeko potrebna da bi učenici uopće mogli osvijestiti da problem postoji te ga riješiti pomoću odgovarajućih alata i metoda. Posebno zabrinjavaju odgovori o problemima s nasiljem te činjenica da bi netko volontirajući mogao biti predmet ismijavanja. Upravo volontiranje, a kroz volonterski klub u školama pruža odličnu priliku svim mladim ljudima da vrlo rano steknu ili poboljšaju neke od najključnijih vrlina potrebnih u međuljudskim odnosima: solidarnost, tolerancija, empatija, razumijevanje.
Projekt ”Volonterska školica” započeo je 1. lipnja 2017. godine, traje do 31. svibnja 2019., a nositelj projekta je udruga Carpe Diem. Ukupna vrijednost projekta iznosi 948.086,07 kuna te ga sufinanciraju Europska unija kroz Europski socijalni fond i Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske. Projekt se provodi na području Karlovačke i Sisačko-moslavačke županije u partnerstvu s Agencijom lokalne demokracije Sisak, LAG-om Vallis Colapis, udrugom Slobodna škola, Osnovnom školom Grabrik i Gimnazijom Karlovac.
Opći cilj projekta je doprinijeti povećanju društvenog i gospodarskog rasta te demokratskog razvoja u Karlovačkoj i Sisačko-moslavačkoj županiji kroz jačanje partnerstva organizacija civilnog društva i odgojno-obrazovnih ustanova u području volontiranja, dok je specifični cilj projekta uključiti kvalitetne volonterske programe u školski kurikulum i potaknuti razvoj odgoja i obrazovanja za volontiranje na području Karlovačke i Sisačko-moslavačke županije.